Kirjasome eli sosiaalisessa mediassa julkaistavat kirjasisällöt ja niiden ympärille rakentuvat yhteisöt on valtava ilmiö myös Suomessa. Mitä kaikkea on suomalainen kirjasome vuonna 2025?

Sosiaalisen median evoluutio on huiman nopea, ja tämä näkyy myös kirjasomessa. Kaikki alkoi tietenkin blogeista, joissa kirjabloggaajat edelleen julkaisevat perinteisiä arviotekstejä. Vaikka blogien uutta tulemista on povattu, ovat ne tällä hetkellä kuitenkin pienessä roolissa kirjasomen ekosysteemissä. Suomessa suurin kirjayhteisö on syntynyt Instagramiin (bookstagram eli suomeksi kirjagam), mutta kovassa kasvussa on myös suomalainen booktok eli kirjatok.

Maailmalla iso ilmiö booktube eli YouTuben kirjasisällöt (suom. kirjatube) on pysynyt Suomessa melko pienenä: kotimaisia sisällöntuottajia on joitain kymmeniä. Myös kirjapodcastien voi ajatella lukeutuvan kirjasomekanavien joukkoon. Aktiivisesti uusia jaksoja julkaisevia kirjapodcasteja on kymmenkunta. Viimeisin kirjasisällöntuottajien aktivoituminen on tapahtunut Substackissa, josta löytyy kourallinen kirja-aiheisia uutiskirjeitä.

Aiemmin aktiivinen kirja-Twitter vaikuttaa kuolleen alustan omistajavaihdoksesta seuranneista muutoksista johtuen. Esimerkikis LinkedIniin tai Instagramin Threadsiin ei ole ainakaan vielä syntynyt selvää kirjayhteisöä.

Katso listat suomalaisista kirjasisällöntuottajista

Mistä kirjasomessa on kyse?

Kirjasome on poikkeuksellisen hyvänmielinen ja yhteisöllinen, vaikka totta kai häilyvä alue sosiaalisessa mediassa. Kirjasomeen voi ”kuulua” kuka tahansa, joka postaa aiheesta ja on aktiivinen sen ympärillä sosiaalisessa mediassa. Usein kirjasisällöille kuitenkin omistetaan oma tili, ja muista aiheista saatetaan postata toiselle tilille.

Kirjablogien rinnalle syntyi ensimmäiseksi kirjagram, johon postattiin pitkään lähinnä perinteisiä kirja-arvioita. Blogit ikään kuin siirtyivät Instagramiin. Kirjagramissa on kuitenkin aina ollut blogeja enemmän myös erilaisia postaustyyppejä, kuten kuukauden luetut, TBR-listat (to be read), vinkkipostaukset ja erilaiset haasteet.

Kun itse perustin bookstagram-tilini (@anniinasbooks) vuonna 2017, suomalaisia kirjasomettajia oli huomattavasti vähemmän kuin nykyisin ja Instagram-sisällöt tehtiinkin pääasiassa englanniksi. Suomalaisen yhteisön kasvaessa kieli on vaihtunut kotimaiseen. Siinä missä aluksi kaikki kirjagrammaajat tiesivät toisensa, ei nykyisin tilien määrässä pysy perässä. Kirjasome on noteerattu perinteisessä mediassa ja esimerkiksi eri kaupunkien kirjamessujen ohjelmassa.

Kirjasome mediassa

Lyhytvideot muokkaavat myös kirjasomea

TikTok-tilin perustin itse vuonna 2022, ja suomalainen kirjatok on tuntunut kasvaneen ilahduttavan paljon vasta viimeisen vuoden aikana. Vaikka Instagram on edelleen suosikkialustani, on mielestäni kirjasisältö TikTokissa luovempaa ja kiinnostavampaa. Kirjatokissa ihmiset ovat tyypillisesti esillä omilla kasvoillaan ja tuovat enemmän persoonaansa esiin.

TikTokille ominaista on siellä pyörivät nopeasti vaihtuvat trendit ja sen kyky luoda viraalihittejä – myös kirjoista. TikTokissa menestyykin hyvin tunnepitoinen sisältö, oli se sitten shokeeraavaa ja itkettävää tai hauskaa ja huumoripitoista. Instagram on ennen kaikkea visuaalinen alusta, mutta TikTokissa visuaalisuus on rosoisempaa ja ”autenttisempaa”. Kirjatok muovaa myös kirjagramia, sillä TikTok-trendit valuvat alustalta toisille. Osittain samaa kirjasisältöä postataan molempiin kanaviin.

Kirjasomen rooli kirjojen markkinoinnissa

Kirjasome on myös kaupallisesti kiinnostava ilmiö kustantamoille, kirjakaupoille, kirjailijoille ja muille kirja-alan toimijoille. Hyödyntääkseen kirjasomea kirjojen markkinoinnissa on hyvä tuntea sen erityispiirteet eri alustoilla. Suora myynti somessa ei ole enää tätä päivää, vaan myös yrityksen tulisi olla läsnä somessa kanavan logiikalle sopivalla tavalla.

Vuonna 2025 kirjasome on paitsi kirja-arvioita, myös erilaisia vinkkauksia esimerkiksi teemojen mukaan, monipuolisia lukemiseen ja kirjalliseen elämäntapaan liittyviä sisältöjä, sketsejä ja meemejä, keskusteluun osallistumista ja ilmiöiden luomista. Kirjasomessa jaetaan lukemisen iloa, ja sieltä löydetään samanhenkisiä ihmisiä ja uusia ystäviä.

Kirja-alan toimijoille kirjasome tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa lukevia yleisöjä siellä, missä he viettävät aikaansa. Kirjasome onkin mielenkiintoinen yhdistelmä kirjavinkkausta, kritiikkiä ja kaupallisuutta. Suomessa varsinaisia mainoksia kirjatileillä näkee suhteellisen vähän, niin sanottuja arvostelukappaleita enemmän. Kirjasome on kuitenkin viime vuosina kaupallistunut voimakkaasti.

Tapoja tehdä yhteistyötä kirjasomettajien kanssa

  • Arvostelukappaleet eli ilman postausvelvoitetta lähetettävät ilmaistuotteet
  • Maksetut mainokset eli vaikuttajamarkkinointi
  • UGC eli kirjasomettajan suoraan brändille tekemät sisällöt, joita hän ei julkaise omissa kanavissaan

Kaipaatko tukea kirjasisältöjen ideointiin tai tuotantoon? Autan mielelläni!